Poppodium bijna failliet maar wel een prijs voor beste directeur?

Eind vorig jaar werd bekend dat het Paard van Troje niet zonder extra steun van de gemeente kon overleven, en vanavond wordt directeur Majel Blonden mogelijk uitgeroepen tot beste poppodiumdirecteur van Nederland. Wij kunnen het ons haast niet voorstellen, maar wat blijkt? Den Haag wint nooit bij de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF).

Elk jaar tijdens Eurosonic Noorderslag komt de VNPF bijeen om een beetje vergaderen over de toekomst van hun eigen branche, maar toch vooral om prijzen aan elkaar uit te reiken: de IJzeren Podiumdieren. De leden van de vereniging mogen stemmen op de genomineerden. Peer-to-peer, noemen ze dat zelf.

Enfin, als Popstad Nummer 1 heeft Den Haag al zoveel IJzeren Podiumdieren gewonnen dat we er een kinderboerderij mee kunnen bevolken, toch? Nou nee, niet echt. Wie de lijst (pdf-alert) bekijkt van winnaars van 1997 tot en met 2013 moet het Haagse succes met een vergrootglas zoeken. Geen enkele prijs (nou, eentje dan, zie hieronder), en een enkele nominatie. Blijkbaar vinden de poppodium- en festivalprofessionals van Nederland de Haagse poppodia en de honderdmiljoen festivals hier niet zo bijster boeiend of vernieuwend. Ook in 2014 ging Den Haag weer met lege handen naar huis.

Groot gat beloond

Maar nu maken we eindelijk kans! Er is iets Haags genomineerd voor een IJzeren Podiumdier 2015! Het is maar één nominatie, maar toch. In de categorie ‘beste directeur’ vinden we namelijk Majel Blonden, directeur van het Paard van Troje als kanshebber. Huh? Hoe kan dit nou weer gebeuren? Het jaar 2015 werd immers afgesloten met het nieuws dat het Paard zonder extra gemeentesteun niet zou overleven. Sterker nog: in het Algemeen Dagblad gaf directeur Majel Blonden nota bene zelf toe dat het financieel beheer de afgelopen jaren ernstig tekort is geschoten, met een gat van € 230.000 tot gevolg.

Wat ons betreft maken de leden van de VNPF zichzelf toch een tikkeltje belachelijk als de directeur van het Paard vanavond met die prijs naar huis gaat. Waar wordt ze dan voor beloond? Dat ze de gemeente zo gek heeft gekregen om even wat extra geld over te maken? Dat moet inderdaad toch wel de natte droom zijn van elke poppodiumdirecteur. Of is het voor haar uitstekende damage control mediaskills? Het nieuws over de financiële moeilijkheden van het Paard is redelijk klein gebleven, en zelf kon ze zonder al teveel tegengas of kritische geluiden gewoon beweren dat het allemaal wel mee viel. Sterker nog: de VNPF lijkt het nieuws niet eens opgepikt te hebben. Een knaap staaltje PR waar de Iraakse minister van Informatie van Saddam nog jaloers op zou zijn.

Wij troosten onszelf maar met de gedachte dat een Haags podium, festival of directeur toch nooit een VNPF-prijs wint, dus we hopen er het beste van. Oh nee wacht: even iets beter gekeken en we komen toch een prijs tegen: een prijs voor Beste Marketing Campagne, in 2006. Tja, dat is toch een beetje als het winnen van een Oscar in de categorie Beste Make-Up.

Update: helaas, (weer) geen prijs gewonnen!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s